vlag vietnam

Vietnam 2007

Dag 3 - Zondag 14 oktober - Mytho - Ho Chi Minh

Hoewel we goed hebben geslapen, zijn we bijtijds wakker om alsnog gewekt te worden door René's "wake-up call". Deze service zal hij de hele trip door blijven geven. Het is echt de laatste mogelijkheid als men zich verslapen heeft, want na dit telefoontje moet men binnen een klein uur geheel verzorgd in de startblokken staan, inclusief ontbijt.
Het ontbijt was prima en de koffers worden op de gang gezet.

langs de kade onze

Bij de haven halen we een tijdelijke vrouwelijke gids, Mai op. Zij draagt een hemelsblauwe jurk met witte zijden broek. Met een grote boot varen we de Tien Giang rivier op, op weg naar vier eilanden. Het zijn het Draken, Eenhoorn, Feniks en Schildpad eiland. Er staan veel water cocospalmen die de grond van de eilanden bij elkaar houden.
Op het Eenhoorn eiland stappen we over in kleine roeibootjes of punters waar maar drie passagiers in mogen. Nee, we hoeven niet zelf te roeien. Nelle, die last heeft van haar knieeen, heeft wat moeite met de lage zit in het bootje, maar redt het uiteindelijk toch ook. We worden door de "roeiers" met traditionele Vietnamese hoofddeksels door de smalle kanaaltjes geroeid. Wel moeten we er goed op letten om onze handen binnenboord te houden, want tegenliggers botsen regelmatig tegen ons aan. Het uitzicht is beperkt maar prachtig.

de drie persoons roeiboot

Via een smal wandelpad gaan we eerst naar een fruitfarm, waar tafels met diverse soorten fruit voor ons gedekt staan; bananen, pomelo's, drakenfruit,, ananas enz, vergezeld van een kopje Jasmijnthee. Natuurlijk ontbreken ook enkele kleine kraampjes met houtsnijwerk en kleding niet.
Na afloop brengen enkele dorpelingen wat typische Vietnamese muziek ten gehore.

muziek bij het fruithapje nieuwsgierige kinderen

Met de roeibootjes weer terug naar de "grote" boot, die ons op het Schildpad eiland afzet. Dan overstappen in kleine motorbootjes van zeven personen. Hier worden van kokosnoten en bijenhoning typische Vietnamese zoete kokossnoepjes gemaakt. Omdat dit nogal kleverige snoepjes zijn, worden ze eerst in rijstpapier verpakt en daarna in gewoon papier. Bij gebruik haal je het gewone papier eraf en het rijspapier eet je mee op. Als drankje wordt er lekkere Jasmijnthee en kleine kopjes rijstwijn geschonken. de hele procedure wordt door Mai uit de doeken gedaan. De snoepjes worden de favoriet van de groep en zullen nog menigmaal onderweg uitgedeeld worden.

snoepjes fabrikage

Vrijwilligers kunnen hier ook nog op de foto met een grote Python.

Dan weer via de motorbootjes door de palmbomen jungle naar de grote boot die ons naar het Feniks eiland brengt, waar we een prima lunch gebruiken. Als toetje nog een stevige rijstwijnborrel met honing; een soort mede dus.

Na afloop met de grote boot terug naar het hotel waar de bus al staat te wachten. Eerst krijgen we echter nog een kokosnoot vol met kokosmelk en een rietje. Voor veel mensen is dit echter te zoet en teveel.

De bus rijdt door een mooi landschap met veel rijstvelden, wat naderhand overgaat in de industrieterreinen van Ho Chi Minh.

Eerst stoppen we echter bij de Boeddhistische Vinh Trang tempel/pagode met veel houtsnijwerk. Het staat dan ook op de Unesco monumenten lijst. Allemaal offeren we een wierookstokje aan de Buddha van het heden. Sakyamuni!

Vinh Trang tempel/pagode Vinh Trang tempel/pagode

Ongelovlijk wat een brommers onderweg. Duizenden en duizenden. Sommigen met baby's en kinderen, anderen met vier personen erop. Er ging onderweg een fabriek uit, waar duizenden mensen met brommers uitkwamen. Wat een chaos.

De bus stopt voor het Vien Dong Hotel (of deze link). (dit hotel heeft geen eigen website), echter aan de verkeerde kant van de straat. Het is zo druk, vooral met motoren dat we onder begeleiding moeten oversteken. Deze truuk zullen we ons snel eigen moeten maken als we ergens naar toe willen lopen. De auto's geven we voorrang, maar bij het kleinste gaatje in de de motoren rij begin je over te steken en houdt je arm omhoog en blijf rustig doorlopen. De motoren bepalen wel aan welke kant ze je zullen inhalen. Heel erg eng, zeker de eerste keer.

We zitten nu in een een luxe hotel, midden in een backpackers wijk en zullen hier drie nachten verblijven.

's Avonds na het diner met veel "seafood" de backpackerswijk in, waar het zeer gezellig is. Veel eetgelegenheden en motorverhuurbedrijven. Hier vinden we een volgend Internet cafe voor de berichtgeving naar huis.